lördag 26 februari 2011

Lördagsfunderingar kring naglar.

Har ni någonsin funderat på det här med NAGLAR?

Är HELA nageln vit?
HUR sitter nageln fast?
HUR bildas nageln och VAR sker den här tillverkningen?

Om hela nageln är vit, hur ser det då ut under nageln? Är det "massa" kött och blod direkt under nageln? Det kan ju inte vara hud under nageln för då skulle den ju inte kunna bli så rosa som den är, eller?

Jag vet ju att nageln sitter fast på mig, i köttet/huden/vad-det-nu-är-under-nageln, men hur? Egentillverkat människolim?

Naglar växer ju HELA tiden och kan i princip bli hur långa som helst (googla "långa naglar" och ni får upp äckliga exempel). Men hur i hela friden funkar det här och hur kan naglar bli så himla hårda? Vart får man plats med den här egendomliga tillverkningen? Jag menar, fingrar är inte så himla stora och hur "vet" kroppen att naglarna ska växa ut just därifrån där de gör?

Jag vet att naglar "skyddar" fingertopparna liksom ögonfransar och ögonbryn skyddar ögonen, men det finns ju ändå så himla mycket man (jag) inte vet om de små rackarna som pryder mina fingrar.

Någon som vill ta sig tiden att förklara allt detta för mig? Tycker det är mycket roligare att få berättat för mig än att googla för att få svar på alla mina frågor. Speciellt när det handlar om ett så fantastiskt roligt ämne som naglar haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar