tisdag 1 februari 2011

Balett & Opera

Biljetter till både balett och opera är nu bokade!
Att som svensk åka till London innebär ofta att man planerar in iaf ett musikal- och/eller teaterbesök, och det var vad jag tänkte att jag absolut skulle boka när jag kom hit. Sedan när jag tänkte vidare och pratade med Joanna kom vi på att opera och balett vore jävligt häftigt att besöka också när man ändå är här! Så nu sitter jag här och kan knappt vänta tills det är dags!

Fredagen den 25 mars ska vi till London Coliseum och kolla på "Swan Lake", en klassisk balett som berättar historien om prins Sigfrieds kärlek till svandrottningen Odette och deras kamp mot den ondskefulle magikern Rothbart. Produktionen är koreograferad av Derek Deane och framförs av English National Ballet. Senast den framfördes i London var 2008. English National Ballet's full Orchestra är det som framför Tjajkovskijs berömda musik till. Ser riktigt fram emot det här!

Lördagen den 2 april är det dags för opera på Royal Opera House där vi ska se "Aida". En opera skriven av Guiseppe Verdi och som handlar om den etiopiska prinsessan Aida som tillfångatas och tvingas till slaveri i Egypten. Radames som är en militärkommendant måste välja mellan hans kärlek till Aida och lojaliteten till faraon. För att komplicera det hela ytterligare är faraons dotter Amneris kär i Radames. Framförs på italienska.

Det är mycket "finkultur" på en vecka ;) Längtar!

På tal om något annat så har det varit hantverkare och målat om en del av väggen i mitt rum idag så det stinker målarfärg i hela huset och det är mycket oklart om jag kan/ska/borde sova i det rummet inatt. Blir förmodligen så att jag bär upp min madrass till lek/tv-rummet ovanför mitt rum och sover där inatt istället. Känner inte för att vakna med målarfärgslukten fast i halsen... Men det är ett mindre problem med en relativt enkel lösning på så det oroar mig inte så mycket. Anledningen till varför de har målat om är för att det var mögel i badrumsväggen som spred sig in till sovrummet (de ligger väggivägg) så det har avmöglats och nu är det färdigt! Tänkte att jag ska ta lite kort på rummet/badrummet när alla saker är på plats och lägga ut på bloggen också så ni får se hur jag bor :)

Dags för kvällsfika och efter det eventuell flytt av madrass och lite senare är det läggdags!
Sov gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar