onsdag 30 mars 2011

Att drömma på danska och bli skrämd.

Jag drömmer rätt mycket och kommer ofta ihåg vad jag drömt när jag vaknar upp morgonen efter. De senaste två nätterna har jag drömt rätt normala drömmar, fast på danska, förmodligen blandat med låtsasdanska. Det är vad jag tror iaf för om det bara hade snackats danska hade jag förmodligen vaknat upp och sett ett stort frågetecken hängandes över mitt huvud. Frågetecknet just nu är bara hur länge detta kommer hålla i sig.

En till kul grej var att Jake skrämde mig så in i norden idag på morgonen. Jag gick upp 06.50 (barnen börjar tidigare idag, annars går jag inte upp förrän vid 07.45), gick på toa och när jag kom ut från toan släckte jag lampan och kollade sedan nedför trappan och där stod det någon! Jag hörde mig själv dra efter andan och trodde jag skulle svimma. De få sekunderna detta handlar om hann jag tänka vad som kändes miljoner saker! "Är det ett spöke? varför kan jag se spöket om det nu är ett spöke? är det en inbrottstjuv? vad-i-helvete ska jag försvara mig med? svimma inte!". Jake däremot står därnere i trappan, tyst som en mus och bara tittar på mig. Han tänkte förmodligen något i stil med "herregud, vår au pair har blivit galen!". När jag efter någon sekund inser att det är Jake som står därinne alldeles nyvaken utbrister jag "herregud Jake, ska du skrämma livet ur mig?!" samtidigt som jag går nerför trappan och kramar om honom. Har aldrig varit så jävla rädd, kände rädslan i magen och trodde jag hade blivit galen. Tänk om det inte varit Jake som stod där, vad hade jag gjort då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar